Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Participatie is een belangrijke pijler onder deze wet. Met participatie wordt geborgd dat belanghebbenden op basis van verschillende stadia uit de participatieladder worden betrokken bij een vergunningaanvraag.
Bij Tata Steel IJmuiden worden veel vergunningen en meldingen gedaan voor diverse veranderingen binnen het bedrijf. Wij nemen onze omgeving hierin graag tijdig mee. Op deze pagina treft u een overzicht van de vergunningaanvragen en het voornemen daartoe.
We kennen twee type vergunningaanvragen:
1. De aanvragen om een vergunning voor een activiteit zonder of met zeer beperkte impact op de omgeving.
- Denk hierbij aan het plaatsen van een fietsenstalling of een koelinstallatie.
- Deze aanvragen worden zonder nadere uitleg genoemd in het vergunningenoverzicht.
2. De aanvragen voor een vergunning die mogelijk (beperkte) impact hebben op de omgeving
- Denk hierbij aan het plaatsen van bijvoorbeeld een (kleine) filterinstallatie.
- Deze aanvragen zijn opgenomen in het vergunningenoverzicht met een korte toelichting van de voorgenomen activiteit.
- Wanneer er een participatietraject nodig is, wordt vermeld op welke wijze we dat zullen organiseren.
Elke maand wordt er op deze pagina (rechts) een overzicht geplaatst met de aanvragen waarvan wij verwachten deze in die maand in te dienen, en de status van de aangevraagde vergunningen van de maand ervoor.
Voor meer informatie en/of vragen kunt u contact opnemen met onze omgevingsmanager via: omgevingsnieuws@tatasteeleurope.com
vergunningen update maart 24
Maart 2024
Vergunningen maart 2024
Februari 2024
Januari 2024 vergunningen
Januari 2024
December 2023
December 2023
November 2023
November 2023
Vergunningaanvraag de-NOX installatie HIsarna Pilot Plant (april 2024)
Bij het Tata Steel bedrijfsonderdeel HIsarna Pilot Plant zijn we voornemens een SCR (selectieve katalytische reductie) de-NOX installatie te plaatsen.
Tijdens processen waarbij hoge temperaturen optreden ontstaat NOX (stikstofoxiden). Dit gebeurt niet alleen bij industriële processen maar ook tijdens auto rijden of het stoken van een CV-ketel.
Binnen de HIsarna Pilot Plant zijn diverse maatregelen genomen om de vorming van NOX zo veel mogelijk te beperken. Hierbij moet gedacht worden aan het beperken van de hoeveelheid stikstof (N2) binnen de procesinstallaties. Om de emissie nog verder te beperken is het plaatsen van de de-NOX installatie nodig.
Momenteel is in het afgaskanaal van de HIsarna Pilot Plant een de-NOX installatie op basis van actief koolfilters geïnstalleerd. Deze filters hebben echter een korte levensduur, waardoor deze vaak vervangen moeten worden. Naast kosten brengt dit een afvalstroom met zich mee. Tata Steel is nu voornemens om deze filterinstallatie te vervangen door een SCR installatie. Met het SCR-installatie wordt NOX omgezet in waterdamp en elementair stikstof wat geen schadelijke werking heeft op de omgeving, lucht bestaat immers uit 78% stikstof.
Hoe werkt SCR?
Binnen een SCR-katalysator vinden een aantal reacties plaats. Een ureum oplossing (AdBlue) of ammonia wordt geïnjecteerd in het systeem. Zodra deze vloeistof met de elementen van de katalysator en NOX in aanraking komt, ontstaat een reactie die leidt tot ca. 90% afname van NOX aan het einde van het afgassysteem. Na deze reactie resteert voornamelijk stikstof, waterdamp en CO2.
Op korte termijn is Tata Steel voornemens om bij Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied een omgevingsvergunning aan te vragen voor de bouw en het gebruik van een SCR de-NOX installatie. Hiermee wordt op een efficiënte manier de NOX-emissie verlaagd en een afvalstroom voorkomen.
Mocht u vragen/opmerkingen hebben over de aanvraag van deze vergunning, horen wij graag uiterlijk 17 mei 2024 van u op het mailadres omgevingsnieuws@tatasteeleurope.com o.v.v. Hisarna.