Blog: Hyperloop belangrijk voor duurzame mobiliteit

19-07-2021

Tata Steel is inmiddels al een flink aantal jaren betrokken bij de ontwikkeling van de Hyperloop. In deze blog vertelt Bas Lichtendahl, marketing manager en business development lead Hyperloop, over deze technologie.

Deze week start in Valencia de Europese Hyperloop week. Dat is een week waar Hyperloop liefhebbers bij elkaar komen om ervaringen uit te wisselen. Hyperloop studententeams doen daar ook mee aan een competitie. Zo zal ook het Hyperloop team van de TU Delft aanwezig zijn. Tata Steel heeft jaren met hen samengewerkt en volgt hun ontwikkelingen op de voet. Wij wensen hen veel succes toe! Door de samenwerking met Hardt Hyperloop en met het studententeam van de TU Delft, ben ik heel enthousiast geraakt over de technologie en de potentie van hyperloop om de transport wereld te veranderen. Hieronder licht ik kort toe wat onze rol als staalproducent is bij de ontwikkeling van de hyperloop.

Duurzame mobiliteit zal een sleutelrol spelen bij het bereiken van mondiale klimaatambities. De vraag naar personen- en goederenvervoer zal naar verwachting in 2050 verdrievoudigen ten opzicht van het niveau in 2018. Om deze groei op een duurzame manier op te vangen, zijn innovatieve technologieën, die CO2-neutraal vervoer stimuleren, essentieel. Een voorbeeld van een zo’n technologie is de hyperloop, een innovatief vervoersalternatief dat wereldwijd steeds meer wordt erkend als een levensvatbaar concept voor duurzame mobiliteit.

Staalproducenten zoals Tata Steel zetten zich in om de mobiliteitsoplossingen van de toekomst te helpen ontwikkelen. Als materiaal dat oneindig recyclebaar is, speelt staal een sleutelrol om fabrikanten in staat te stellen lichtgewicht voertuigen verder te ontwikkelen en voertuigemissies te verminderen. De hyperloop past dan ook perfect in de ambitie van Tata Steel Nederland om een duurzame toekomst mee vorm te geven.

Van Amsterdam naar Düsseldorf in een half uur
Hyperloop is een supersnel grondtransportsysteem voor passagiers en vracht, ontworpen voor lange afstanden. Het systeem bestaat uit afgedichte buizen waaruit de meeste lucht is weggepompt en verbindt mobiliteitsknooppunten in grote stedelijke gebieden, waardoor ‘passagierspods’ of vracht sneller kunnen reizen dan een vliegtuig. Het systeem maakt gebruik van contactloze levitatie- en voortstuwingssystemen en een lage aerodynamische weerstand. Door deze technologie kan de reistijd aanzienlijk worden verkort ten opzichte van de huidige aansluitingen. In Nederland zouden de eerste routes een verbinding tussen Amsterdam en Düsseldorf kunnen zijn. Volgens een onderzoek van de provincie Noord-Holland zou de reistijd slechts 30 minuten zijn en dus veel sneller dan reguliere sneltreinen. Bovendien is de hyperloop volledig klimaatneutraal te opereren, gezien de pods worden aangedreven door hernieuwbare energie, verzorgt door de zonnepanelen op de bovenkant van de buis. Dit is een cruciaal voordeel ten opzichte van vliegtuigen.

Het belang van staal bij het bouwen van een hyperloop
Staal is een essentieel materiaal bij het bouwen van de infrastructuur die nodig is voor de hyperloop. De buizen waardoor de pods reizen worden waarschijnlijk van staal gemaakt, daarnaast zijn er elektrische staalsoorten nodig zijn voor de rails. Een hyperloop-netwerk en -infrastructuur heeft verschillende ontwerpaspecten die niet gebruikelijk zijn, daarom moet het hiervoor gebruikte staal worden geoptimaliseerd. De buizen moeten bijvoorbeeld volledig luchtdicht zijn aangezien de pods reizen in een lagedrukomgeving - waar lucht wordt verwijderd om de weerstand te verminderen en het energieverbruik te minimaliseren.

Als early adopter en partner van Hardt Hyperloop heeft Tata Steel een voortrekkersrol gespeeld bij de ontwikkeling van de innovatieve staalsoorten die nodig zijn voor de hyperloop-infrastructuur. Hiertoe heeft Tata Steel in november 2020 een nieuwe samenwerking aangekondigd met de Zuid-Koreaanse staalproducent POSCO. Samen leveren beide bedrijven de buis die nodig is voor een 3 kilometer lange testbaan in Groningen. De buis zal worden gemaakt met hoogwaardige nieuw ontwikkelde staalsoorten die ideaal zijn voor buizen met een grote diameter tot 3,5 meter. Naast de nieuwe geoptimaliseerde staalsoorten werkt Tata Steel ook aan volledig nieuwe buisconcepten om het totale ontwerp zo licht mogelijk te maken. Dat komt zowel de business case als duurzaamheid van het systeem ten goede!

 

Blogs

Blog: Eerste vrouwelijke Kraandrijver bij Tata Steel

27 juli 2021

Sinds kort heeft Tata Steel een vrouwelijke Kraandrijver voor de loskraan. Tatum Mooij is 20 jaar oud en is op haar 16e begonnen aan de Academy (Bedrijfsschool). In deze blog vertelt ze wat haar motivatie is geweest.

Blog: Duurzame toekomst, nieuwe technologieën

22 juli 2021

HIsarna is een tijdje geleden weer opgestart. In deze blog vertelt Johan van Boggelen, Operations & Technology Manager HIsarna over deze technologie.

Blog: Hyperloop belangrijk voor duurzame mobiliteit

19 juli 2021

Tata Steel is inmiddels al een flink aantal jaren betrokken bij de ontwikkeling van de Hyperloop. In deze blog vertelt Bas Lichtendahl, marketing manager en business development lead Hyperloop, over deze technologie.

Blog: Wij verminderen de geluidsoverlast voor onze buren

06 mei 2021

Recent ontvingen mijn collega’s die omgevingsklachten behandelen, een aantal specifieke geluidsklachten. We waren er niet zeker van waar deze vandaan kwamen. De meldingen werden daarom gedeeld met onze afdeling in de operatie. Na onderzoek bleek dat de klachten waren te koppelen aan onze activiteiten bij de plakkenopslag. Daar zijn we gelijk mee aan de slag gegaan.

Blog: een bijzondere editie van het schaaktoernooi dit jaar

08 januari 2021

Toernooidirecteur van het Tata Steel Chess Tournament deelt in deze blog zijn ervaringen over het wereldberoemde schaaktoernooi in Wijk aan Zee.

Blog: een kijkje achter de schermen van de Academy van Tata Steel

19 november 2020

In deze blog neemt Lidewij Breton (30 jaar) ons mee in haar werkzaamheden als docent Procestechniek aan de Academy van Tata Steel, Ook zullen een aantal studenten hun ervaringen delen. Lidewij is na een interne opleiding bij de Aacademy bijna zes jaar actief als docent en coach bij Tata Steel.

Blog Wat laten de stofmonsters zien?

29 september 2020

In deze 2e blog van professor Sieger van der Laan vertelt hij meer over de resultaten van de stofmonsteranalyses. Sieger van der Laan studeerde Geochemie in Utrecht en Chicago, en leidt sinds 1998 de Microstructuur en Oppervlakte Analyse groep op het Research lab van Tata Steel IJmuiden. In 2018 is hij benoemd tot deeltijd hoogleraar Bouwmaterialen Microstructuur aan de TU Eindhoven.

Blog bijdrage fijn stof aan luchtkwaliteit IJmond

19 augustus 2020

In deze blog legt Tilly de Bie, luchtspecialist bij Tata Steel, de relatie uit tussen de bijdrage van Tata Steel aan de emissie van fijnstof in de IJmond en de luchtkwaliteit van de IJmond.

Blog Stofanalyse

29 juni 2020

In deze blog vertelt professor Sieger van der Laan meer over de manier waarop wij stofanalyses uitvoeren. Sieger van der Laan studeerde Geochemie in Utrecht en Chicago, en leidt sinds 1998 de Microstructuur en Oppervlakte Analyse groep op het Research lab van Tata Steel IJmuiden. In 2018 is hij benoemd tot deeltijd hoogleraar Bouwmaterialen Microstructuur aan de TU Eindhoven.

Naar tatasteel.nl - Sitemap - Algemene gebruiksvoorwaarden - Privacyverklaring - Cookiebeleid

© Copyright Tata Steel IJmuiden - 2021

Volg ons