Blog: Staal voor Piet’s Palenhuis

30-08-2021

Als je aan constructiestaal denkt, denk je misschien al snel aan staal dat wordt toegepast in gebouw en bruggen. Maar staal is ook het perfecte materiaal om mooie duurzame kunst mee te maken. Daar dacht kunstenaar Piet van Wijk net zo over.

Onlangs  heeft Tata steel voor het Amsterdamse Palenhuis kunstwerk – een ode aan de heipaal -28 ronde constructie buizen van elk 13,5m lang geproduceerd. Dit is gebeurd in onze buizenfabriek in Zwijndrecht. Jilian van Kuilenburg, Projectleider New Product Development was nauw betrokken bij de buizenproductie en vertelt er graag over.

Tata Steel_Palenhuisproject_Jilian

Dit doen we ook niet iedere dag; het is echt uniek project voor ons., want dit was  een primeur; de koudgevormde en gelaste buizen zijn gemaakt uit een speciaal bandstaal: “weathering” constructiestaal, En hiervan hebben we nog niet eerder in Nederland buizen gevormd. Het was een mooi staaltje van een samenwerking tussen ons en onze collega’s uit de UK. Het staal komt namelijk uit de UK en de buizen zijn gemaakt bij Tata Steel Tubes in Nederland. Bijzonder is dat de buizen en kokerprofielen gemaakt uit deze staalsoort na verloop van tijd een dicht roestwerend patina krijgen.  Waardoor schilderen of verzinken van de constructie niet nodig is: het is onderhoudsarm, duurzaam en milieu vriendelijk! Daarnaast past de bijzondere roestbruine kleur heel mooi in de groene Amsterdamse Sluisbuurt waar het kunstwerk komt te staan.

Kunstenaar op bezoek
Piet wilde graag álles weten over het materiaal van zijn Palenhuis en daarom nodigden wij hem maar al uit te graag uit in Zwijndrecht. We lieten hem stap voor stap zien hoe de buizen geproduceerd werden.

Het is een heel proces om tot een buis te komen. We zijn begonnen met een rol staal van ca 20ton (net zo zwaar als bijna 20 kleine auto’s). Om dit tot een buis te maken, begin je met het slitten. Daarbij wordt de rol afgewikkeld, in smallere stroken (ringen) gesneden en vervolgens weer opgewikkeld. Deze ringen zijn ongeveer net zo breed als de omtrek van de buis.

Daarna hebben we Piet laten zien hoe het lassen van de buis in zijn werk gaat. Door de geslitte ringen aan elkaar  te lassen ontstaat een soort eindeloze ring. Deze  ring wordt dan bijna dicht gevouwen tot een ronde buis. Door de kanten van de ring te verwarmen en tegen elkaar aan te drukken en de lasrups weg te schaven, ontstaat vervolgens een mooie, gelaste ronde stalen buis. En dan is het tot slot zaak om de buis op maat te maken door diverse kalibreerrollen.

Als laatste stap is de buis door een ‘vliegende zaag’ op de juiste lengte gezaagd en zijn deze buizen gebundeld. Voor het. Ook hebben we laten zien hoe de buis geïnspecteerd wordt. Daarbij kijkt men o.a. naar het oppervlak, lasnaadkwaliteit en de maatvoering. Vooral de rechtheid was voor het Palenhuis een belangrijk aspect. Na goedkeuring is het product vrijgegeven voor productie.

De dag na de productie zijn de mechanische eigenschappen van de buis gemeten in het mechanisch laboratorium in Oosterhout. De mechanische eigenschappen voldoen aan de specificaties en daarmee zijn de buizen voor het Palenhuis gereed voor transport.


Trots
Ik ben erg trots op het feit  dat we Piet’s palenhuis project mogen steunen. Want Tata Steel Tubes is  zeer verbonden met de stalen heipaal. Gemaakt van Nederlands staal van Tata Steel in IJmuiden, een van ’s werelds meest efficiënte en duurzame staalfabrieken. Wij hebben al zo lang en zoveel stalen buizen voor heipalen mogen leveren aan Amsterdam. Met zo min mogelijk overlast voor de omgeving, kunnen bijvoorbeeld verrotte houten palen onder historische grachtenpanden vervangen worden door sterke stalen buizen. Bouwen met staal is ook wat dit betreft een duurzame insteek. Ik kijk uit naar de onthulling van het kunstwerk in september , en ik ben heel benieuwd naar  de reacties van de inwoners van onze hoofdstad. Ik hoop dat ze dit prachtige kunstwerk, gemaakt uit het mooiste materiaal ter wereld, ook zo mooi vinden.

 

Blogs

Blog: Met energie aan de toekomst bouwen

02 december 2021

Tata Steel wil in 2050 een CO2-neutrale staalproducent zijn. Wij zetten daarom vol in op de waterstofroute. Om dat doel te bereiken, vervult het Decarbonisatie team een cruciale rol. Het team bestaat uit bevlogen specialisten, waaronder Business Trainee Baedr Fraser (24) en Technology Iron & Steelmaking Specialist Antoine Steeghs, die 33 jaar werkervaring heeft. "Het tempo in ons team ligt hoog, want de belangen zijn groot."

Blog: Staal voor Piet’s Palenhuis

30 augustus 2021

Als je aan constructiestaal denkt, denk je misschien al snel aan staal dat wordt toegepast in gebouw en bruggen. Maar staal is ook het perfecte materiaal om mooie duurzame kunst mee te maken. Daar dacht kunstenaar Piet van Wijk net zo over.

Blog: Samen zorgen voor minder geuremissies

26 augustus 2021

Tata Steel werkt met de Roadmap Plus hard aan het verminderen van overlast voor omwonenden. Jelmer, technoloog bij Kooksfabriek 2, vertelt hoe hij en zijn collega’s zich dagelijks inzetten om de geurbelasting voor de omgeving te verminderen.

Blog: Eerste vrouwelijke Kraandrijver bij Tata Steel

27 juli 2021

Sinds kort heeft Tata Steel een vrouwelijke Kraandrijver voor de loskraan. Tatum Mooij is 20 jaar oud en is op haar 16e begonnen aan de Academy (Bedrijfsschool). In deze blog vertelt ze wat haar motivatie is geweest.

Blog: Duurzame toekomst, nieuwe technologieën

22 juli 2021

HIsarna is een tijdje geleden weer opgestart. In deze blog vertelt Johan van Boggelen, Operations & Technology Manager HIsarna over deze technologie.

Blog: Hyperloop belangrijk voor duurzame mobiliteit

19 juli 2021

Tata Steel is inmiddels al een flink aantal jaren betrokken bij de ontwikkeling van de Hyperloop. In deze blog vertelt Bas Lichtendahl, marketing manager en business development lead Hyperloop, over deze technologie.

Blog: Wij verminderen de geluidsoverlast voor onze buren

06 mei 2021

Recent ontvingen mijn collega’s die omgevingsklachten behandelen, een aantal specifieke geluidsklachten. We waren er niet zeker van waar deze vandaan kwamen. De meldingen werden daarom gedeeld met onze afdeling in de operatie. Na onderzoek bleek dat de klachten waren te koppelen aan onze activiteiten bij de plakkenopslag. Daar zijn we gelijk mee aan de slag gegaan.

Blog: een bijzondere editie van het schaaktoernooi dit jaar

08 januari 2021

Toernooidirecteur van het Tata Steel Chess Tournament deelt in deze blog zijn ervaringen over het wereldberoemde schaaktoernooi in Wijk aan Zee.

Blog: een kijkje achter de schermen van de Academy van Tata Steel

19 november 2020

In deze blog neemt Lidewij Breton (30 jaar) ons mee in haar werkzaamheden als docent Procestechniek aan de Academy van Tata Steel, Ook zullen een aantal studenten hun ervaringen delen. Lidewij is na een interne opleiding bij de Aacademy bijna zes jaar actief als docent en coach bij Tata Steel.

Blog Wat laten de stofmonsters zien?

29 september 2020

In deze 2e blog van professor Sieger van der Laan vertelt hij meer over de resultaten van de stofmonsteranalyses. Sieger van der Laan studeerde Geochemie in Utrecht en Chicago, en leidt sinds 1998 de Microstructuur en Oppervlakte Analyse groep op het Research lab van Tata Steel IJmuiden. In 2018 is hij benoemd tot deeltijd hoogleraar Bouwmaterialen Microstructuur aan de TU Eindhoven.

Blog bijdrage fijn stof aan luchtkwaliteit IJmond

19 augustus 2020

In deze blog legt Tilly de Bie, luchtspecialist bij Tata Steel, de relatie uit tussen de bijdrage van Tata Steel aan de emissie van fijnstof in de IJmond en de luchtkwaliteit van de IJmond.

Blog Stofanalyse

29 juni 2020

In deze blog vertelt professor Sieger van der Laan meer over de manier waarop wij stofanalyses uitvoeren. Sieger van der Laan studeerde Geochemie in Utrecht en Chicago, en leidt sinds 1998 de Microstructuur en Oppervlakte Analyse groep op het Research lab van Tata Steel IJmuiden. In 2018 is hij benoemd tot deeltijd hoogleraar Bouwmaterialen Microstructuur aan de TU Eindhoven.

Naar tatasteel.nl - Sitemap - Algemene gebruiksvoorwaarden - Privacyverklaring - Cookiebeleid

© Copyright Tata Steel IJmuiden - 2021

Volg ons

Gepland onderhoud aan diverse installaties

Vanaf zondagavond 5 december tot en met vrijdag 10 december voeren we geplande onderhoudswerkzaamheden uit aan diverse installaties aan de zuidkant van het bedrijf.

Om dit onderhoud veilig uit te voeren, zullen we gedurende deze periode het productieproces van een groot aantal fabrieken tot stilstand brengen. Na uitvoering van het onderhoud, herstarten we de productieprocessen. 

In deze periode van stilstand en heropstart kunt u mogelijk fakkels of kortdurende geluiden waarnemen. Bij de opstart van een fabriek kunt u mogelijk kortstondig een rookpluim waarnemen. Uiteraard houden wij bij de uitvoering van de diverse werkzaamheden zoveel als mogelijk rekening met de omgeving om mogelijke overlast tot het minimum te beperken. De werkzaamheden zijn gemeld bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.