Blog: KEK – Project Walstroom

27-12-2021

Tata Steel Nederland werkt samen met Klimaat en Energie Koepel (KEK) aan het verduurzamen van de staalindustrie.

KEK is een netwerkorganisatie voor Young Professionals waar ze kennis en expertise kunnen delen op het gebied van duurzaamheid (lees hier meer).

Team KEK Walstraoom Tata SteelEen onderdeel van deze samenwerking is het opzetten en ondersteunen van Green Teams om daarmee duurzaamheidsprojecten binnen Tata Steel te versnellen. Zo’n team bestaat uit een mix van Business-, Technische-, Maintenance Trainees en Young Professionals die, naast hun dagelijkse werkzaamheden, werken aan deze projecten.

Aan het woord Dirk Bleumer (Technisch Trainee), Davide Cretti (Technisch Trainee) en Bruno Collin (Business Trainee) over project Walstroom. Dit Green Team onderzoekt hoe de schepen aan onze kades gebruik kunnen maken van walstroom, zodat we de uitstoot van dieselmotoren verminderen.“Wij hebben een grote interesse in duurzaamheid en zagen dit als een uitgelezen kans om ons steentje bij te kunnen dragen aan Tata Steels duurzaamheidsplannen.”

Project Walstroom
In onze havens meren aan de lopende band schepen aan. Sommige schepen komen een lading lossen (denk aan grondstoffen) en andere schepen komen onze staalproducten ophalen om ze daarna bij onze klanten af te leveren (bijvoorbeeld de staalrollen). Gedurende de periode dat deze schepen in onze havens liggen, moeten bepaalde onderdelen aan boord wel blijven draaien; zoals de keuken, wc en in sommige gevallen ook de kranen aan boord om de lading te lossen. Het is gebruikelijk om dit met bepaalde dieselmotoren te doen.. Wij vinden dat dit milieuvriendelijker kan en hebben  daarom onderzocht wat de mogelijkheden zijn van walstroom. Met walstroom kunnen schepen gebruikmaken van de elektriciteitsvoorziening in de haven. Dit is een systeem dat gebruikt wordt bij de binnenvaart, maar een stuk minder bij zeeschepen. Toch is walstroom ook de toekomst voor de grote bulkschepen binnen de zeevaart.

Plan van aanpak
Het doel van dit project was om inzicht te krijgen in de toepasbaarheid van walstroom bij ons bedrijf en daarmee, op termijn, de uitstoot van scheepvaart in onze havens te minimaliseren.

Inmiddels is het project afgerond en delen we graag de bevindingen met u. Allereerst hebben we de uitstoot per haven berekend (BuKa 1,2,3 & BiHa 3) en in kaart gebracht. De benodigde informatie hiervoor is door middel van intern onderzoek, in combinatie met gesprekken met verschillende rederijen, tot stand gekomen. Dit is voor nu én in de toekomst, erg waardevolle informatie voor het verduurzamen van de scheepvaart binnen onze havens. 

Op basis van dit primaire onderzoek, zijn de schepen die bij ons aanmeren in vier verschillende segmenten verdeeld: binnenvaart/Barge, kustvaart/coasters, Deepsea inbound en Deepsea outbound (zie onderaan voor omschrijving). Om een goed beeld te krijgen van wat er speelt bij de rederijen van deze verschillende segmenten, zijn we in gesprek gegaan met deze partijen.

De bevindingen
Conclusie: de binnenvaart- en kustvaartschepen zijn voorlopers op het gebied van duurzaamheid in algemene zin en in dit geval walstroom. De grotere bulkschepen zijn minder ver en vergen grotere investeringen, maar zijn bereid om samen met partners de weg naar een groenere scheepvaart in te slaan.

Dit betekent dat het op dit moment nog geen zin heeft om een walstroomaansluiting aan te leggen voor de grootste twee segmenten. Daarom zijn we gaan kijken naar de binnenvaart en de kustvaart. Deze schepen zijn namelijk al grotendeels voorzien van een walstroomaansluiting. Daarbij kwamen wij erachter dat de walstroomaansluiting van onze  All Weather-Terminal BiHa3 (daar waar schepen afgesloten kunnen aanmeren in elke weersomstandigheid) nog niet naar behoren functioneert. Door onze collega’s Bob Wierenga en Reinier Lissenberg van On Site Logistics, wordt momenteel bekeken hoe de aanmerende schepen en onze collega’s aan wal, beter kunnen gaan samenwerken.

Komende stappen
Een volgende stap die gemaakt kan worden, richt zich op het kustvaart/coaster segment. Op basis van gesprekken met en de ontvangen informatie van deze rederijen, ligt er een mogelijkheid voor ons om te investeren in een walstroomaansluiting die volledig in lijn is met de criteria van de kustvaartschepen. We voeren  op dit moment gesprekken met verschillende leveranciers van deze walstroomaansluitingen om het financiële plaatje rond te krijgen. De laatste en tevens grootste stap wordt dan het Deepsea segment. Dit zal een grotere uitdaging worden, maar ook hier zijn mogelijkheden betreft partnerships.

Samenwerken aan een duurzame toekomst
Een van de mooiere aspecten van dit project vinden wij, is samenwerking. Intern hebben we collega’s benaderd uit alle uithoeken van ons bedrijf en extern hebben we gesproken met verschillende havens, rederijen en leveranciers. Wat ons het meest opviel, is de bereidheid van iedereen om samen dit soort duurzaamheidsinitiatieven op te pakken. Men stond en staat klaar om ons van informatie, expertise en hulp te voorzien. Samen gaan we voor een groene toekomst.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omschrijving:

Binnenvaart/Barge: De binnenvaart is een professionele bedrijfstak in het vervoer en vormt een belangrijke schakel in de logistiek van die landen, waar zich bevaarbare waterwegen bevinden. Goederen en personen worden over het water binnen de kustlijn vervoerd met binnenschepen.

Kustvaart/coasters: Een coaster of kustvaarder is een klein zeehandelsschip. De term 'coaster' wordt in Nederland gebruikt voor een schip onder een bepaalde tonnage en niet op zijn vaargebied. Coasters varen wereldwijd van Europa tot Japan en de beide Amerika's. Een andere categorie zijn de schepen van de beperkte handelsvaart. Deze schepen mogen niet verder dan 35 zeemijl uit de kust vanwege hun beperkte certificaten.

Bulkcarrier/Deep sea inbound/outbound: Een bulkcarrier of bulkschip of een massagoedschip is een schip gespecialiseerd in het vervoer van droge stortgoederen. Stortgoederen of bulklading is niet-verpakte lading als ertsgraan en steenkool. De lading wordt getransporteerd in de laadruimen van het schip, afgedekt door grote waterdichte luiken - tevens kunnen hier rollen staal in vervoerd worden.

Blogs

Blog: Werken aan minder stofuitstoot bij de Hoogovens

31 mei 2022

Thomas Mous (links op de foto) is onderhoudsmanager bij Hoogoven 7 en werkt mee aan de realisatie van diverse projecten binnen het Roadmap Plus programma. Zo helpt hij mee aan het plaatsen van zes extra afzuigkappen bij beide Hoogovens, waardoor de uitstoot van stof tijdens het aftappen van vloeibaar ruwijzer met circa 75% zal verminderen. In deze blog vertelt hij meer over de voortgang van deze maatregel.

Blog: Eerste stap voor de grootste milieu-installatie ooit

13 april 2022

Vincent Waanders en Marcel Hendriks zijn allebei projectmanager bij de afdeling PTC, het interne ingenieursbureau bij Tata Steel dat projecten voorbereidt, uitwerkt en vervolgens oplevert. Zo zijn zij ook betrokken bij milieumaatregelen uit de Roadmap Plus. In deze blog vertellen Vincent en Marcel meer over hun voorbereidingen voor de grootste milieu-installatie ooit: de Ontstoffings- en DeNOx installatie bij de Pelletfabriek in IJmuiden.

Blog: Ik mag hier zijn wie ik wil zijn

08 maart 2022

Yamina El Abbouy is controller bij de engineeringsafdeling van Tata Steel. Yamina is in Amsterdam geboren en moeder van drie dochters. Ze heeft een Marokkaanse afkomst en draagt een hoofddoek. In deze blog vertelt zij over ervaringen in een bedrijf waar veel mannen werken.

Blog: Doorpakken op onze ambities voor een schone leefomgeving

13 januari 2022

Als manager omgeving & overlast werk ik, Bram Nugteren, dagelijks aan het realiseren van de Roadmap Plus, de diverse maatregelen die hieronder vallen, en de beloofde afnames in de uitstoot van stof, PAK-stoffen, geur en geluid. Een uitdagende klus waarvoor ik ga. De kennis en ervaring van mijn vorige functies, waaronder bedrijfschef van de Hoogovens, neem ik daarin mee om te zorgen dat we de impact van onze bedrijfsactiviteiten op de leefomgeving blijvend verminderen.

Blog: KEK – Project Walstroom

27 december 2021

Tata Steel Nederland werkt samen met Klimaat en Energie Koepel (KEK) aan het verduurzamen van de staalindustrie.

Blog: Met energie aan de toekomst bouwen

02 december 2021

Tata Steel wil in 2050 een CO2-neutrale staalproducent zijn. Wij zetten daarom vol in op de waterstofroute. Om dat doel te bereiken, vervult het Decarbonisatie team een cruciale rol. Het team bestaat uit bevlogen specialisten, waaronder Business Trainee Baedr Fraser (24) en Technology Iron & Steelmaking Specialist Antoine Steeghs, die 33 jaar werkervaring heeft. "Het tempo in ons team ligt hoog, want de belangen zijn groot."

Blog: Staal voor Piet’s Palenhuis

30 augustus 2021

Als je aan constructiestaal denkt, denk je misschien al snel aan staal dat wordt toegepast in gebouw en bruggen. Maar staal is ook het perfecte materiaal om mooie duurzame kunst mee te maken. Daar dacht kunstenaar Piet van Wijk net zo over.

Blog: Samen zorgen voor minder geuremissies

26 augustus 2021

Tata Steel werkt met de Roadmap Plus hard aan het verminderen van overlast voor omwonenden. Jelmer, technoloog bij Kooksfabriek 2, vertelt hoe hij en zijn collega’s zich dagelijks inzetten om de geurbelasting voor de omgeving te verminderen.

Blog: Eerste vrouwelijke Kraandrijver bij Tata Steel

27 juli 2021

Sinds kort heeft Tata Steel een vrouwelijke Kraandrijver voor de loskraan. Tatum Mooij is 20 jaar oud en is op haar 16e begonnen aan de Academy (Bedrijfsschool). In deze blog vertelt ze wat haar motivatie is geweest.

Blog: Duurzame toekomst, nieuwe technologieën

22 juli 2021

HIsarna is een tijdje geleden weer opgestart. In deze blog vertelt Johan van Boggelen, Operations & Technology Manager HIsarna over deze technologie.

Blog: Hyperloop belangrijk voor duurzame mobiliteit

19 juli 2021

Tata Steel is inmiddels al een flink aantal jaren betrokken bij de ontwikkeling van de Hyperloop. In deze blog vertelt Bas Lichtendahl, marketing manager en business development lead Hyperloop, over deze technologie.

Blog: Wij verminderen de geluidsoverlast voor onze buren

06 mei 2021

Recent ontvingen mijn collega’s die omgevingsklachten behandelen, een aantal specifieke geluidsklachten. We waren er niet zeker van waar deze vandaan kwamen. De meldingen werden daarom gedeeld met onze afdeling in de operatie. Na onderzoek bleek dat de klachten waren te koppelen aan onze activiteiten bij de plakkenopslag. Daar zijn we gelijk mee aan de slag gegaan.

Blog: een bijzondere editie van het schaaktoernooi dit jaar

08 januari 2021

Toernooidirecteur van het Tata Steel Chess Tournament deelt in deze blog zijn ervaringen over het wereldberoemde schaaktoernooi in Wijk aan Zee.

Blog: een kijkje achter de schermen van de Academy van Tata Steel

19 november 2020

In deze blog neemt Lidewij Breton (30 jaar) ons mee in haar werkzaamheden als docent Procestechniek aan de Academy van Tata Steel, Ook zullen een aantal studenten hun ervaringen delen. Lidewij is na een interne opleiding bij de Aacademy bijna zes jaar actief als docent en coach bij Tata Steel.

Blog Wat laten de stofmonsters zien?

29 september 2020

In deze 2e blog van professor Sieger van der Laan vertelt hij meer over de resultaten van de stofmonsteranalyses. Sieger van der Laan studeerde Geochemie in Utrecht en Chicago, en leidt sinds 1998 de Microstructuur en Oppervlakte Analyse groep op het Research lab van Tata Steel IJmuiden. In 2018 is hij benoemd tot deeltijd hoogleraar Bouwmaterialen Microstructuur aan de TU Eindhoven.

Blog bijdrage fijn stof aan luchtkwaliteit IJmond

19 augustus 2020

In deze blog legt Tilly de Bie, luchtspecialist bij Tata Steel, de relatie uit tussen de bijdrage van Tata Steel aan de emissie van fijnstof in de IJmond en de luchtkwaliteit van de IJmond.

Blog Stofanalyse

29 juni 2020

In deze blog vertelt professor Sieger van der Laan meer over de manier waarop wij stofanalyses uitvoeren. Sieger van der Laan studeerde Geochemie in Utrecht en Chicago, en leidt sinds 1998 de Microstructuur en Oppervlakte Analyse groep op het Research lab van Tata Steel IJmuiden. In 2018 is hij benoemd tot deeltijd hoogleraar Bouwmaterialen Microstructuur aan de TU Eindhoven.

Naar tatasteel.nl - Sitemap - Algemene gebruiksvoorwaarden - Privacyverklaring - Cookiebeleid

© Copyright Tata Steel IJmuiden - 2022

Volg ons