Blog: Eerste stap voor de grootste milieu-installatie ooit

13-04-2022
Vincent Waanders en Marcel Hendriks zijn allebei projectmanager bij de afdeling PTC, het interne ingenieursbureau bij Tata Steel dat projecten voorbereidt, uitwerkt en vervolgens oplevert. Zo zijn zij ook betrokken bij milieumaatregelen uit de Roadmap Plus. In deze blog vertellen Vincent en Marcel meer over hun voorbereidingen voor de grootste milieu-installatie ooit: de Ontstoffings- en DeNOx installatie bij de Pelletfabriek in IJmuiden.
Binnen het Roadmap Plus programma worden flinke stappen gezet. Van een programma naar daadwerkelijke projecten en oplevering, daar gaat het om! Deze projecten worden voorbereid en gerealiseerd door onze afdeling, genaamd PTC, waar in totaal zo’n 300 mensen werkzaam zijn. Gedurende het gehele traject zijn wij betrokken, van de onderzoeksfase tot aan de realisatie van het project. Uiteraard doen wij dat niet alleen maar met een heel team van specialisten.
Voor het grote Ontstoffings-en DeNOx project, is de onderzoeksfase afgerond en gaat het project nu echt van start.
Wat gebeurt er bij een Pelletfabriek?
Bij de Pelletfabriek worden grondstoffen voor de productie van ruwijzer gemaakt. Het proces in de fabriek bestaat uit drie stappen. Eerst worden de ijzerertsen gemalen in de malerij, daarna worden de ijzerertsen tot balletjes gerold in de vormerij en als laatste stap worden deze balletjes in een tunnel oven met een lengte van 145 meter gebakken, net als een pizza. Alleen in deze oven is de temperatuur 1.300 °C. Die gebakken balletjes worden pellets genoemd.
Om deze hoge temperatuur te halen, wordt de oven opgewarmd met onder andere kooksgas. Bij deze verbranding ontstaan stikstofoxiden. Bij het bakken op deze hoge temperaturen komen er ook stoffen vrij die van nature in de ertsen aanwezig zijn, onder meer zware metalen. In de huidige configuratie worden de zware metalen met het rookgas van de verbranding meegevoerd naar de gaswasser, de bekende zes schoorstenen, waar het rookgas gewassen wordt. Dit betekent dat uit die rookgassen zoveel mogelijk stof en zware metalen gefilterd worden."
Kiezen voor een duurzame oplossing
Naar aanleiding van de stikstofproblematiek en die van zware metalen zijn wij met een team van specialisten direct gaan onderzoeken of er een manier is om de werking van de bestaande gaswasser nog verder te verbeteren en dus het rookgas nog beter te reinigen. Want net als onze omgeving is ons uitgangspunt: als een verbetering mogelijk is, moeten wij dit ook realiseren.
Met de best beschikbare technieken is naar een duurzame oplossing gezocht. Mede door de omvang van een dergelijke installatie is dit geen eenvoudige opgave. Daarbij moet je voorkomen dat je het probleem verplaatst van bijvoorbeeld de lucht naar het water. Netto minder uitstoot was het doel, en niets minder dan dat.
Minder emissies op korte termijn
Hoewel de realisatie niet eenvoudig is, willen we niet wachten op de afronding van het totale project om de emissies te verminderen. Om sneller resultaat te bereiken, is gekeken naar wat er mogelijk is op zeer korte termijn en zijn we erop uitgekomen om het project op te delen in twee fasen.
In de eerste fase wordt een ontstoffingsinstallatie gerealiseerd in 2023 en in de tweede fase (2025) wordt de installatie uitgebreid met een DeNOx-installatie om de stikstofoxiden uit het rookgas te halen. De infographic geeft de te verwachten resultaten voor de twee fasen schematisch weer.
*Klik hier om de infographic te downloaden.
Een omvangrijk project
Voor een dergelijk project dient enorm veel geregeld te worden alvorens er echt spullen besteld kunnen worden. Maar voor de levering van de nieuwe ontstoffingsinstallatie is er recentelijk al een contract afgesloten. Een heel team zal de komende periode volop werken aan het beoordelen van het ontwerp, het aanvragen van alle benodigde vergunningen en het inrichten en bouwrijp maken van de bouwlocatie. Alleen het bouwrijp maken is al een project op zich. Zodra de vergunning is verleend, kunnen de echte bouwwerkzaamheden beginnen.
Het ontwerp van de installatiedelen met al hun bijkomende aansluitingen naar de omgeving wordt in een 3D-computeromgeving opgezet om zo goed te kunnen beoordelen waar de knelpunten zitten in de bouw van de installatie. Zo dienen bestaande gebouwen en obstakels eerst te worden verwijderd.
De ontstoffingsinstallatie, zo groot als een flatgebouw, bestaat uit circa 6.000 doekfilterzakken met een lengte van elk 10 meter. Er wordt dus ongeveer 60 kilometer aan filtermateriaal aangebracht. Ook is duidelijk te zien dat er imposant leidingwerk aangebracht moet worden met een diameter van 6 meter. Dit kun je vergelijken met een metrotunnelbuis. Zie hieronder een vroege impressie van het 3D-model.
Op alle vlakken moeten we nog flink wat uitdenken en ontwerpen, maar met het enorm enthousiaste en deskundige team binnen Tata Steel en onze externe contractpartners hebben we er vertrouwen in dat we in 2023 de eerste fase en dus de ontstoffingsinstallatie in bedrijf gaan nemen. Ondanks alle hightech technieken die gebruikt worden, is het voornamelijk de menselijke samenwerking die het project zal moeten doen slagen.
In de volgende blog vertellen we vanuit ons team graag meer over de verdere ontwikkelingen van het project. Blijf de updates dus goed in de gaten houden!
Blogs
Blog: de mensen van groen staal/ Sander Everstein
20 april 2023Als er iets is waar Sander Everstein een hekel aan heeft, dan is het wel verspilling. Of het nu gaat om weggooien van voedsel of het vermorsen van reststromen. Vandaar dat deze programmamanager geknipt is om het nieuwe Reduce & Re-use-programma vorm te geven.
Blog: Uitstel, geen afstel van windscherm langs Reyndersweg
11 april 2023Het klonk zo mooi: nog voor het einde van 2023 een gigantisch windscherm plaatsen om de stofneerslag op de omgeving te verminderen. Met zo’n scherm krijgt stof, onder andere afkomstig van de kolenopslag, veel minder kans om de duinen of het dorp in te waaien.
Blog: De mensen van groen staal/ Davide Cretti
20 maart 2023Zeventien was hij toen hij vanuit de Italiaanse Alpen voor een jaartje naar Nederland kwam voor een uitwisseling. Gecharmeerd van Nederland, studeerde Davide Cretti daarna Technische scheikunde in Delft. Hij is nu Technology Lead DRI. DRI staat voor direct reduced iron. Dit is de technologie waarmee we in 2030 groen staal willen produceren.
Blog: Van design naar werkelijkheid
15 maart 2023Meera Haridas vertelt over de bouw van de nieuwe milieu-installatie bij de Pelletfabriek. Die installatie wordt straks zo groot als een flatgebouw, en filtert de rookgassen van de Pelletfabriek nóg beter. Wat is haar ervaring en waar staan we nu?
Blog: Wat doen we in... Frankrijk, Louvroil
26 juli 2022In Louvroil, in Noord-Frankrijk, maken zo’n 500 collega’s van staal uit de Warmbandwalserij en de Direct Sheet Plant verschillende voorgelakte en folieproducten. Deze site, genoemd Tata Steel Maubeuge, is na IJmuiden onze grootste productielocatie.
Blog: Werken aan minder stofuitstoot bij de Hoogovens
31 mei 2022Thomas Mous (links op de foto) is onderhoudsmanager bij Hoogoven 7 en werkt mee aan de realisatie van diverse projecten binnen het Roadmap Plus programma. Zo helpt hij mee aan het plaatsen van zes extra afzuigkappen bij beide Hoogovens, waardoor de uitstoot van stof tijdens het aftappen van vloeibaar ruwijzer met circa 75% zal verminderen. In deze blog vertelt hij meer over de voortgang van deze maatregel.
Blog: Eerste stap voor de grootste milieu-installatie ooit
13 april 2022Vincent Waanders en Marcel Hendriks zijn allebei projectmanager bij de afdeling PTC, het interne ingenieursbureau bij Tata Steel dat projecten voorbereidt, uitwerkt en vervolgens oplevert. Zo zijn zij ook betrokken bij milieumaatregelen uit de Roadmap Plus. In deze blog vertellen Vincent en Marcel meer over hun voorbereidingen voor de grootste milieu-installatie ooit: de Ontstoffings- en DeNOx installatie bij de Pelletfabriek in IJmuiden.
Blog: Ik mag hier zijn wie ik wil zijn
08 maart 2022Yamina El Abbouy is controller bij de engineeringsafdeling van Tata Steel. Yamina is in Amsterdam geboren en moeder van drie dochters. Ze heeft een Marokkaanse afkomst en draagt een hoofddoek. In deze blog vertelt zij over ervaringen in een bedrijf waar veel mannen werken.
Blog: Doorpakken op onze ambities voor een schone leefomgeving
13 januari 2022Als manager omgeving & overlast werk ik, Bram Nugteren, dagelijks aan het realiseren van de Roadmap Plus, de diverse maatregelen die hieronder vallen, en de beloofde afnames in de uitstoot van stof, PAK-stoffen, geur en geluid. Een uitdagende klus waarvoor ik ga. De kennis en ervaring van mijn vorige functies, waaronder bedrijfschef van de Hoogovens, neem ik daarin mee om te zorgen dat we de impact van onze bedrijfsactiviteiten op de leefomgeving blijvend verminderen.
Blog: KEK – Project Walstroom
27 december 2021Tata Steel Nederland werkt samen met Klimaat en Energie Koepel (KEK) aan het verduurzamen van de staalindustrie.
Blog: Met energie aan de toekomst bouwen
02 december 2021Tata Steel wil in 2050 een CO2-neutrale staalproducent zijn. Wij zetten daarom vol in op de waterstofroute. Om dat doel te bereiken, vervult het Decarbonisatie team een cruciale rol. Het team bestaat uit bevlogen specialisten, waaronder Business Trainee Baedr Fraser (24) en Technology Iron & Steelmaking Specialist Antoine Steeghs, die 33 jaar werkervaring heeft. "Het tempo in ons team ligt hoog, want de belangen zijn groot."
Blog: Staal voor Piet’s Palenhuis
30 augustus 2021Als je aan constructiestaal denkt, denk je misschien al snel aan staal dat wordt toegepast in gebouw en bruggen. Maar staal is ook het perfecte materiaal om mooie duurzame kunst mee te maken. Daar dacht kunstenaar Piet van Wijk net zo over.
Blog: Samen zorgen voor minder geuremissies
26 augustus 2021Tata Steel werkt met de Roadmap Plus hard aan het verminderen van overlast voor omwonenden. Jelmer, technoloog bij Kooksfabriek 2, vertelt hoe hij en zijn collega’s zich dagelijks inzetten om de geurbelasting voor de omgeving te verminderen.
Blog: Eerste vrouwelijke Kraandrijver bij Tata Steel
27 juli 2021Sinds kort heeft Tata Steel een vrouwelijke Kraandrijver voor de loskraan. Tatum Mooij is 20 jaar oud en is op haar 16e begonnen aan de Academy (Bedrijfsschool). In deze blog vertelt ze wat haar motivatie is geweest.
Blog: Duurzame toekomst, nieuwe technologieën
22 juli 2021HIsarna is een tijdje geleden weer opgestart. In deze blog vertelt Johan van Boggelen, Operations & Technology Manager HIsarna over deze technologie.
Blog: Hyperloop belangrijk voor duurzame mobiliteit
19 juli 2021Tata Steel is inmiddels al een flink aantal jaren betrokken bij de ontwikkeling van de Hyperloop. In deze blog vertelt Bas Lichtendahl, marketing manager en business development lead Hyperloop, over deze technologie.
Blog: Wij verminderen de geluidsoverlast voor onze buren
06 mei 2021Recent ontvingen mijn collega’s die omgevingsklachten behandelen, een aantal specifieke geluidsklachten. We waren er niet zeker van waar deze vandaan kwamen. De meldingen werden daarom gedeeld met onze afdeling in de operatie. Na onderzoek bleek dat de klachten waren te koppelen aan onze activiteiten bij de plakkenopslag. Daar zijn we gelijk mee aan de slag gegaan.
Blog: een bijzondere editie van het schaaktoernooi dit jaar
08 januari 2021Toernooidirecteur van het Tata Steel Chess Tournament deelt in deze blog zijn ervaringen over het wereldberoemde schaaktoernooi in Wijk aan Zee.
Blog: een kijkje achter de schermen van de Academy van Tata Steel
19 november 2020In deze blog neemt Lidewij Breton (30 jaar) ons mee in haar werkzaamheden als docent Procestechniek aan de Academy van Tata Steel, Ook zullen een aantal studenten hun ervaringen delen. Lidewij is na een interne opleiding bij de Aacademy bijna zes jaar actief als docent en coach bij Tata Steel.
Blog Wat laten de stofmonsters zien?
29 september 2020In deze 2e blog van professor Sieger van der Laan vertelt hij meer over de resultaten van de stofmonsteranalyses. Sieger van der Laan studeerde Geochemie in Utrecht en Chicago, en leidt sinds 1998 de Microstructuur en Oppervlakte Analyse groep op het Research lab van Tata Steel IJmuiden. In 2018 is hij benoemd tot deeltijd hoogleraar Bouwmaterialen Microstructuur aan de TU Eindhoven.
Blog bijdrage fijn stof aan luchtkwaliteit IJmond
19 augustus 2020In deze blog legt Tilly de Bie, luchtspecialist bij Tata Steel, de relatie uit tussen de bijdrage van Tata Steel aan de emissie van fijnstof in de IJmond en de luchtkwaliteit van de IJmond.
Blog Stofanalyse
29 juni 2020In deze blog vertelt professor Sieger van der Laan meer over de manier waarop wij stofanalyses uitvoeren. Sieger van der Laan studeerde Geochemie in Utrecht en Chicago, en leidt sinds 1998 de Microstructuur en Oppervlakte Analyse groep op het Research lab van Tata Steel IJmuiden. In 2018 is hij benoemd tot deeltijd hoogleraar Bouwmaterialen Microstructuur aan de TU Eindhoven.