Column Hans van den Berg - april 2019

02-04-2019

Onlangs zijn bij Tata Steel nieuwe slakkenpannen gearriveerd. Door meer slakkenpannen in te zetten, kunnen we het koelproces bij Harsco gaan verlengen, waardoor de kans op grafietuitstoot aanzienlijk kleiner is. Dit is één van de maatregelen die we nemen om de hinder die u van ons ondervindt door grafiethoudend stof op korte termijn te verminderen. Om deze vorm van overlast definitief te beëindigen zijn we druk met de voorbereidingen voor de bouw van een fabriekshal bij Harsco waar de slakverwerking van zogeheten ROZA-slak vanaf april 2020 zal gaan plaatsvinden. De vergunningsaanvraag voor deze fabriekshal hebben we inmiddels ingediend bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.

Onlangs zijn bij Tata Steel nieuwe slakkenpannen gearriveerd. Door meer slakkenpannen in te zetten, kunnen we het koelproces bij Harsco gaan verlengen, waardoor de kans op grafietuitstoot aanzienlijk kleiner is. Dit is één van de maatregelen die we nemen om de hinder die u van ons ondervindt door grafiethoudend stof op korte termijn te verminderen. Om deze vorm van overlast definitief te beëindigen zijn we druk met de voorbereidingen voor de bouw van een fabriekshal bij Harsco waar de slakverwerking van zogeheten ROZA-slak vanaf april 2020 zal gaan plaatsvinden. De vergunningsaanvraag voor deze fabriekshal hebben we inmiddels ingediend bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.

De bouw van deze fabriekshal is onderdeel van een integraal plan voor een brede aanpak van de overlast voor de omgeving. Naast grafiet gaat Tata Steel ook andere bronnen van stofoverlast aanpakken, waaronder de verwerking van converterslak bij Harsco. Tijdens een gesprek met Commissaris van de Koning Arthur van Dijk, hebben we aangekondigd dit plan binnen twee maanden te presenteren. Tata Steel committeert zich aan een extra investering van ruim honderd miljoen euro om de stofhinder aan te pakken. Hiermee zal de stofoverlast in de omgeving voor het grootste deel verminderen.

Mocht er in de tussentijd onverhoopt toch sprake zijn van mogelijke overlast door grafiethoudend stof in Wijk aan Zee, dan sturen wij een sms naar degenen die zich daarvoor hebben ingeschreven. U kunt zich daarvoor inschrijven via deze link

Er zijn de afgelopen periode veel vragen gesteld hoe het nu zit met de historische kalkslikberg op ons terrein. In dit artikel leggen wij u uit hoe deze berg is ontstaan en hoe we hem monitoren. Verder is de inschrijving voor de Tata Steel Marquetteloop gestart, een mooie Heemskerkse traditie. Inmiddels een welbekende loop in de regio, die bekend staat om de sfeer en het grote aantal toeschouwers langs de weg. Voor kinderen is eerder op de dag een loop, de zogeheten Tata Kids of Steel® Run. Onze Tata Steel Runners lopen zich al warm!

Hans van den Berg


 Een Column van Hans van den Berg       Hans van den Berg
 Hub Directeur IJmuiden 
 Tata Steel 

 


 

Blogs

Column Hans van den Berg - juli 2019

05 July 2019

Enkele weken geleden presenteerde ik in Wijk aan Zee ons meerjarenplan om de overlast die wij veroorzaken in de omgeving fors te verminderen. Het plan bevat de oplossing voor de belangrijkste bronnen van overlast voor de omgeving.

Column Hans van den Berg - mei 2019

17 May 2019

15 mei zijn de eerste schoppen in de grond gezet op de plek waar de nieuwe fabriekshal bij Harsco komt. Een mooie eerste mijlpaal die de grafietoverlast wegneemt.

Column Hans van den Berg - april 2019

02 April 2019

Onlangs zijn bij Tata Steel nieuwe slakkenpannen gearriveerd. Door meer slakkenpannen in te zetten, kunnen we het koelproces bij Harsco gaan verlengen, waardoor de kans op grafietuitstoot aanzienlijk kleiner is. Dit is één van de maatregelen die we nemen om de hinder die u van ons ondervindt door grafiethoudend stof op korte termijn te verminderen. Om deze vorm van overlast definitief te beëindigen zijn we druk met de voorbereidingen voor de bouw van een fabriekshal bij Harsco waar de slakverwerking van zogeheten ROZA-slak vanaf april 2020 zal gaan plaatsvinden. De vergunningsaanvraag voor deze fabriekshal hebben we inmiddels ingediend bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.

Naar tatasteel.nl - Sitemap - Disclaimer

© Copyright Tata Steel IJmuiden - 2019