31
maart
2022
|
07:31
Europe/Amsterdam

Samen met klanten werken aan duurzame mobiliteit

Samenvatting

Mensen reizen verder, vaker en sneller dan ooit tevoren. De behoefte aan transport neemt de komende decennia sterk toe: met 250 procent tot 2050. Om deze groei op een duurzame manier op te vangen, kijken automobiel producenten in toenemende mate naar hun toeleveringsketen. Niet alleen voor verantwoorde inkoop, maar ook een duidelijk stappenplan over hoe ze hun CO2-uitstoot kunnen verminderen. Tata Steel heeft grote ambities om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen en wil dit graag samen met zijn klanten realiseren.

Nick Silk, Sustainability Manager Automotive bij Tata Steel: "De automobielsector schakelt steeds meer over op elektrische voertuigen, waardoor de CO2-uitstoot tijdens het rijden zelf drastisch daalt. De grootste bron van CO2-uitstoot van voertuigen komt dan vrij bij de productie van de materialen waaruit een voertuig wordt gebouwd. Aangezien tot 50% van het gewicht van een voertuig van staal is gemaakt, is het duidelijk dat staal een aanzienlijke bijdrage levert aan de CO2-uitstoot van een voertuig.” 

En deze focus is ook terug te zien in de gesprekken met klanten. Silk: “Duurzaamheid staat merkbaar hoger op de agenda van onze klanten. Alleen al onder de automobielfabrikanten en hun grootste toeleveranciers organiseerden we afgelopen jaar tussen maart en december 100 werksessies met hen. De situatie is aanzienlijk veranderd: Waar we in voorgaande jaren nog actief op zoek moesten gaan naar geschikte momenten om duurzaamheid te bespreken, benaderen klanten ons inmiddels rechtstreeks en staat dit thema centraal in al onze gesprekken.” 

Focus op decarbonisatie 
De automobielsector is steeds doortastender geworden in het versnellen van hun duurzaamheidsambities, en gaan daar graag over in gesprek. "Onze ervaring leert dat klanten inzien dat de grootste winst voor het verminderen van emissies in hun toeleveringsketen zit. Ze willen graag meer weten over hoe wij toewerken naar een groene staalproductie in een schone leefomgeving", merkt Silk op. 

Onlangs kondigde Tata Steel zijn plan aan om uiterlijk in 2030 staal op waterstofbasis te maken met behulp van Direct Reduced Iron (DRI)-technologie, maar het bedrijf streeft ernaar dit nog verder te vervroegen. Met de overstap op DRI-technologie zal Tata Steel zijn CO2-uitstoot in IJmuiden met ruim 30% verminderen. Dat betekent dat we meer dan 1.5 miljoen ton CO2-vrij staal gaan maken. Ter illustratie: hiermee kunnen in een jaar tijd zo’n 1,3 miljoen auto’s gemaakt van klimaatneutraal staal rondrijden. De waterstofroute gaat hand-in-hand met de acties uit Roadmap Plus, waarvoor Tata Steel zich ondertussen volledig blijft inzetten. Hier gaat het om het realiseren en versnellen van de maatregelen die gericht zijn op het verminderen van de overlast en emissies voor de omgeving.

Samenwerken aan duurzame mobiliteitsoplossingen
In de komende vijf jaar zal de aandacht voor duurzaamheid alleen nog maar verder toenemen. Tata Steel blijft daarom in gesprek met klanten, bijvoorbeeld door middel van gezamenlijke levenscyclusanalyses (LCA), om te zien hoe kan worden samengewerkt om de emissies verder te verlagen. Sander Heinhuis, Hoofd Automotive Marketing: "Klanten proberen de opties voor de staalsector te begrijpen en zijn geïnteresseerd in onze routekaart en planning. Het is daarom noodzakelijk dat we voortdurend met onze klanten in gesprek blijven over onze routekaart voor duurzaamheid, en ook transparant zijn over de prijs die voor groen staal moet worden betaald", bevestigt Heinhuis.

Tata Steel gaat ook door met het ontwikkelen van innovatieve lichtgewicht staalontwerpen, die klanten ondersteunen bij het ontwikkelen van duurzame mobiliteit. Heinhuis: "Klanten over de hele wereld vertrouwen op ons voor innovatieve staaloplossingen die helpen bij het verduurzamen van voertuigen. Denk aan nieuwe staalsoorten die auto’s lichter maken, zonder op veiligheid in te boeten. Een ander product, MagiZinc®, maakt ons staal dubbel zo roestwerend waardoor het nog langer meegaat. In de afgelopen tien jaar hebben we meer dan 60 innovatieve producten geïntroduceerd, en in 2022 starten we weer met nieuwe projecten." 

Silk: "We zien een sterke overeenstemming tussen onze ambities en die van onze klanten. We hebben een sterk verhaal te vertellen aan onze klanten, maar we moeten ons blijven ontwikkelen om aan de top te blijven. We zien elk gesprek als een kans om de wensen van onze klanten beter te begrijpen en ervoor te zorgen dat ze de voordelen van staal en de toekomstplannen van Tata Steel inzien." 

Meer informatie 
Benieuwd naar wat Tata Steel nog meer doet op gebied van duurzame mobiliteit? Bekijk dan de ‘Kracht van Staal campagne’. In deze serie van artikelen en podcasts vertellen onafhankelijke sector experts, wetenschappers en andere partijen hun perspectief op de rol van staal in belangrijke thema’s voor onze samenleving. Zo ook op gebied van duurzame mobiliteit en de bouw van de innovatieve hyperloop