19
juli
2022
|
11:26
Europe/Amsterdam

Blik opnieuw op de kaart als duurzaam verpakkingsmateriaal

Samenvatting

De ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen gaan razendsnel. Van bio-plastics tot aan eetbare verpakkingen, er zijn steeds meer duurzame opties beschikbaar. Door de sterke eigenschappen op het gebied van voedselbehoud en recycling kan blik ook een belangrijke rol spelen. Toch hebben verpakkingen nog steeds een imagoprobleem. Armin von Keitz, duurzaamheidsmanager bij Tata Steel Packaging: “We moeten af van het idee dat verpakkingen afval zijn. Pas dan kan kunnen we echt toewerken naar een circulaire economie.”

De verkoop van blik als voedselverpakking is tijdens de coronaperiode gestegen. Armin: “De afgelopen jaren zijn we blik weer belangrijker gaan vinden omdat mensen voedsel in houdbare verpakkingen steeds meer waarderen. Op het hoogtepunt van de coronacrisis steeg de vraag enorm, omdat mensen zo weinig mogelijk naar de supermarkt wilden. Ingeblikt voedsel blijft namelijk lang goed, met behoud van vitaminen. Maar ook in deze periode, waar het belang van voedselbeschikbaarheid hoog op de agenda staat, wordt duidelijk dat blik weer een belangrijke rol kan spelendoor het beschikbare voedsel zo lang mogelijk te conserveren.”

150 verschillende functies
Een glansrol op het eerste gezicht. Toch staat de toegevoegde waarde van blik in schril contrast met hoe verpakkingen vaak worden gezien. Armin: “We gebruiken enorm veel verpakkingen, en zien het al snel als afval. En dat terwijl verpakkingen heel veel verschillende functies dient. Van een transportmiddel tot aan informatievoorziening, tot het gemak die het een consument geeft. Maar ook smaakbehoud en bescherming tegen uv-straling vallen onder de functies van een verpakking. Voor veel van onze problemen is een verpakking een oplossing, niet een probleem.” 

Een nieuwe mindset 
Voorlopig ziet de consument een verpakking nog steeds als een afvalproduct dat zorgt voor milieuvervuiling. Toch werd in 2018 in Nederland 79%% van alle op de markt gebrachte verpakkingen gerecycled. Voor blik is dit getal 95% met een doelstelling van 85% in Nederland is dit ruim gehaald en laat zien hoe succesvol blik is bij het recyclen. Armin: “Om de volgende stap naar een circulaire economie te maken, moeten we echt toe naar een nieuwe mindset. Het is belangrijk om de consument bewust te maken dat wanneer je iets in de supermarkt koopt, je ook de verpakking koopt. Niet alleen het product dat erin zit. Met dat perspectief als uitgangspunt, krijgt een verpakking opeens waarde."

Om het sentiment onder consumtenten te verbereren, werkt de verpakkingsindustrie gezamenlijk aan een bewustwordingcampagne onder de naam ‘project PUMA. Binnen deze campagne, onder leiding van het Nederlands Verpakkingscentrum, werken deelnmers vanuit de industrie gezamenlijk aan een roadmap om een einde te maken aan verpakkingen als wereldwijd milieuprobleem. Het meenemen van consumenten op deze route is een belangrijk onderdeel hiervan.

Bij uitstek geschikt voor een circulaire economie
Ondertussen blijven producenten hun producten verder ontwikkelen. Armin: “recente ontwikkelingen hebben blik weer op de kaart gezet. Maar het blijft aan ons om continu innoveren, en het voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken. Zodat zij alleen nog maar een duurzaam, herbruikbaar en handig blikje uit de schappen hoeven te pakken. Inmiddels is blik ook echt niet meer dat saaie, tradtionele blikje van vroeger. Kijk maar eens naar het razend populaire merk SNERT. De mogelijkheden qua vormgeving en design zijn inmiddels eindeloos.” 

Ook op gebied van recycling blijven producenten continue werken aan verbeteringen. Armin: “We zullen toe moeten naar een circulaire economie, waarin we onze kostbare grondstoffen door middel van recycling en hergebruik behouden. Blik van staal is hier bij uitstek geschikt voor, omdat staal volledig recyclebaar is zonder kwaliteitsverlies. Ieder blik kan worden gerecycled, maar het staal kan ook worden hergebruikt voor andere producten zoals in een auto of een fiets.” 

Meer informatie 
Benieuwd naar wat Tata Steel nog meer doet op gebied van duurzame verpakkingen? Bekijk dan de ‘Kracht van Staal campagne’. In deze serie van artikelen en podcasts vertellen onafhankelijke sector experts, wetenschappers en andere partijen hun perspectief op de rol van staal in belangrijke thema’s voor onze samenleving. Zo ook op gebied van duurzame verpakkingen. Luister ook naar de podcast met Hester Klein Lankhorst, directeur bij het Afvalfonds verpakkingen.