04
augustus
2021
|
10:40
Europe/Amsterdam

Geluiden door transport verminderen met ‘witte ruis’ -signaal

Samenvatting

Bij de Warmbandwalserij wordt continu gekeken naar mogelijkheden om geluidsproductie binnen de sectie zoveel mogelijk te verminderen. Zo wordt momenteel het geluid van wagens om de schrotbakken te transporteren vervangen door een innovatief ‘witte ruis’ -signaal dat minder geluid creëert voor de omgeving.

Recentelijk is Tata Steel een campagne gestart om aandacht te vragen voor acties die wij dagelijks kunnen nemen om mogelijke overlast verder te beperken. Nieuwe inzichten vormen daarbij de basis voor acties en maatregelen. Zo worden klachten van omwonenden nagetrokken en vergeleken met activiteiten op het terrein en in de fabrieken.
 

Martijn Nijhof, plaatsvervangend Chef van de Wacht bij de WarmbandWalserij: “Recentelijk ontvingen wij een klacht waarbij een geluidsfragment met een ‘piepend’ alarm was opgenomen. Wij konden dit relateren aan de transportbewegingen van IJmond Transport in de walshal, waar de wagens schrotbakken transporteren.”
 

Het geluid helemaal weghalen is niet veilig. Nijhof: “Het alternatief waar we op uitkwamen is een ‘witte ruis’ signaal bij het achteruitrijden. Dit is een krakend geluid dat in één richting verplaatst en dus niet weerkaatst, waardoor je minder geluidsoverlast creëert”. IJmond Transport heeft inmiddels aangegeven meer van de transportwagens op het terrein van het ‘witte ruis’ signaal te willen voorzien bij het achteruitrijden.

Het aanpakken van de geluidsbronnen 
Tata Steel blijft zich, naast de uitvoering van de Roadmap Plus, inzetten voor verbeteracties in de dagelijkse activiteiten. Lees meer in de blog ‘Wij verminderen de geluidsoverlast voor onze buren’.